De e-Ducato is ontwikkeld op basis van een gedetailleerde studie van het werkelijke gebruik van voertuigen door klanten. Na een jaar van data verzamelen werd bevestigd dat meer dan 25% van de markt al een "BEV Attitude" heeft in termen van gebruik, routes, dynamiek en prestaties. De klant is daarom klaar voor een mobiliteitswisseling.
Professionals die werkzaam zijn in specifieke branches van transport zijn geschikt om als early adopters van deze technologie. Gezien de groei van online handel, post- en koeriersdiensten, voedsel bezorgers, lokaal transport en de wijdverbreide noodzaak om te zorgen voor toegang tot stadscentra, met hun steeds toenemende verkeersbeperkingen op conventionele voertuigen op brandstof.
De klanten die nu al geïnteresseerd zijn in elektrische mobiliteit zijn dezelfde die, vanwege hun specifieke wensen, bijzonder belang hechten aan TCO en over het algemeen een laag niveau van routevariabiliteit en een hoog aantal gebruiksdagen per jaar maar vrij lage dagelijkse kilometerstanden.
De e-Ducato is ontwikkeld door een proactieve samenwerking met de klant. Door middel van pilotprojecten waarbij een aantal grote spelers uit de industrie betrokken zijn, om al hun kennis te exploiteren en alle specifieke gebruikseisen te identificeren. Met deze aanpak is Fiat Professional van plan complete elektrische mobiliteitsoplossingen aan te bieden, gebaseerd op de studie van energiebehoeften. Daarmee is Fiat Professional in staat om oplossingen te bieden van voertuigen tot infrastructuur en in te spelen op de nieuwe, voortdurend evoluerende mobiliteitsscenario's van vandaag.