De kilometerheffing voor vrachtwagens gaat vanaf 1 juli 2026 van start

Vanaf 1 juli 2026 wordt in Nederland de vrachtwagenheffing ingevoerd. Waar dit voor de één vooral een nieuwe kostenpost lijkt, kan het voor de ander juist kansen bieden om slimmer te werken. Bij Truckland kijken we verder dan de regelgeving alleen: wij helpen ondernemers om de impact van de vrachtwagenheffing om te zetten in concrete verbeteringen voor hun bedrijf.

DAF Trucks MY25 Chauffeur achter een laptop

Wat is de vrachtwagenheffing?

De vrachtwagenheffing is een kilometerheffing voor vrachtwagens zwaarder dan 3.500 kilo. De opbrengsten van deze belasting worden deels terug geïnvesteerd in duurzame transportoplossingen en de verbetering van infrastructuur. Voor ondernemers betekent dit: meer kostenbewust rijden en een groter belang van zuinige of emissievrije trucks.

Gevolgen voor uw bedrijf

De vrachtwagenheffing raakt elk transportbedrijf op zijn eigen manier.

  • Kosten per kilometer stijgen, vooral bij oudere of minder efficiënte trucks
  • Routekeuzes en beladingsgraad krijgen een grotere invloed op de kosten
  • Verduurzaming wordt aantrekkelijker: elektrische trucks worden in combinatie met subsidies steeds concurrerender ten opzichte van diesel.

Hoe wordt de vrachtwagenheffing berekend?

De vrachtwagenheffing wordt berekend aan de hand van de Vehicle Energy Consumption Calculation TOol (VECTO) waarmee de emissiewaarden voor elk verkocht voertuig berekend kunnen worden. 

VECTO deelt voertuigen in vijf klassen in:

  • Klasse 5: Voertuigen met nulemissie (elektrische vrachtwagens)
  • Klasse 4: Voertuigen met lage CO2-emissie (50% lagere CO₂-uitstoot dan de referentiewaarde)
  • Klasse 3: 8% lagere CO₂-uitstoot dan de referentiewaarde
  • Klasse 2: 5% lagere CO₂-uitstoot dan de referentiewaarde
  • Klasse 1: Voertuigen die niet in een andere klasse zijn geclassificeerd

Praktijkvoorbeeld berekening vrachtwagenheffing

In dit voorbeeld gaan we uit van een vergelijking tussen verschillende typen trekkers op basis van 75.000 km per jaar.

  • In klasse 1 gaan we uit van een euro 6 trekker ter referentie.
  • In klasse 3 gaan we uit van DAF haar meest efficiënte samenstelling van een trekker, die wij ook wel de VECTO-editie noemen.
  • In klasse 5 gaan wij uit van een volledig electrische trekker zoals de DAF XD en XF electric.
  • Tarief Per kilometer
  • Per jaar
  • Besparing Per jaar
  • Klasse 1 Referentie Euro 6 diesel
  • € 0,177
  • € 13.275,00
  • NVT
  • Klasse 3 NGD DAF XF
  • € 0,144
  • € 10.800,00
  • € 2.475,00 (18,6%)
  • Klasse 5 DAF XF electric
  • € 0,035
  • € 2.625,00
  • € 10.650,00 (80,2%)
truckland vestigingen

Hoe Truckland u helpt

Bij Truckland zien we de heffing niet alleen als een verplichting, maar ook als een kans om uw wagenpark slimmer en toekomstbestendig in te richten. Wij bieden:

  • Kostenanalyse → berekeningen van de impact op uw routes en wagenpark.

  • Subsidieadvies→ uitleg over de Terugsluis, AanZET en andere regelingen.

  • Alternatieven → DAF Electric trucks met lagere TCO en aantrekkelijke subsidies.

  • Strategisch advies → kostenbeheersing, doorberekening en elektrificatieplanning


DAF trucks met een lage vrachtwagenheffing

DAF Electric
DAF Electric

Bekijk welke elektrische DAF vrachtwagens het beste passen bij uw bedrijf.

DAF efficiency champion
DAF efficiency champion

Bekijk welke zuinige DAF dieselvoertuigen er voor uw bedrijf zijn.

Wat betekent de vrachtwagenheffing voor uw situatie?

Neem contact op met onze specialisten. Laat u eens adviseren bij één van onze vestigingen. Wij denken graag met u mee. Neem contact met ons op via het onderstaande reactieformulier, stuur een e-mail naar info@truckland.nl of neem telefonisch contact op via: 088 - 5 807 807.

Neem contact met ons op

Naar boven