Van der Most Transport kiest voor DAF-trucks

Van der Most Transport, gevestigd in Rotterdam, behoort tot de vooraanstaande bedrijven in het vervoer van zeecontainers in Nederland. Met een uitgebreide vloot van 125 trucks en 180 opleggers, verzorgt het bedrijf transporten in de Benelux en soms zelfs ver daarbuiten in Europa. De overgrote meerderheid van de vloot bestaat uit DAF-trucks, geleverd door Truckland, en inmiddels heeft Van der Most al 33 voertuigen van de nieuwe generatie DAF in gebruik, allemaal van het type XG 480.

Van der Most Transport Gertjan en Mark

Gertjan van der Most, eigenaar van het bedrijf, begon in 1991 met slechts één truck in de zeecontainertransportsector. Voordat hij ondernemer werd, werkte hij als vertegenwoordiger, maar in de eerste vier jaar reed hij zelf als zelfstandig chauffeur. "Ik moet eerlijk toegeven dat ik in het begin koos voor een ander merk, maar toen ik het containertransport van Nico Kind overnam, kwam de eerste DAF in onze vloot. Ik was meteen tevreden, mede door de uitstekende service van Truckland, en dat gevoel is altijd gebleven," vertelt Gertjan van der Most.

Het bedrijf maakte een snelle groei door, deels door overnames en deels door autonome groei. In de Waalhaven werd een terrein aangekocht voor de op- en overslag van containers. Van der Most: "Dit gaf ons aanzienlijk meer flexibiliteit. We kunnen nu in rustigere periodes containers ophalen van de terminals en ze op afroep leveren aan onze klanten."


Van der Most breed dienstenpakket

Breed dienstenpakket

Het bedrijf breidde zich snel uit en het SQAS-gecertificeerde Van der Most begon meer diensten aan te bieden in het zeecontainertransport. Naast de op- en overslag op hun eigen terminal in de Waalhaven, breidde Van der Most het dienstenpakket uit met onder andere chassis met gensets voor koelcontainers. Bovendien beschikt het bedrijf over kippende containerchassis voor het vervoer van grondstoffen in containers en worden er semi-diepladers en diepladers ingezet voor uitzonderlijke ladingen. Van der Most heeft ook zijladers waarmee containers zelfstandig kunnen worden geladen en gelost, en biedt transport van ADR stukgoedcontainers aan. Dankzij deze diversiteit biedt Van der Most een compleet pakket aan diensten voor het zeecontainertransport, waarbij de klant volledig wordt ontzorgd.

"We streven ernaar om altijd de beste oplossingen te bieden voor onze klanten, met een focus op flexibiliteit, kwaliteit en veiligheid, en dat op een zo duurzaam mogelijke manier. Zo maken we bijvoorbeeld gebruik van 13 LZV-combinaties, wat bijdraagt aan het verminderen van lege kilometers," aldus Van der Most.

Van der Most van Truckland

300e nieuwe truck: een DAF XG van Truckland

De groei van het bedrijf zette onverminderd door, en in 2022 werd de 300e nieuwe truck aan de vloot toegevoegd; een DAF XG 480, geleverd door Truckland.

"Onze ervaringen met de vorige generatie DAF-trucks waren al uitstekend, en we waren direct onder de indruk van de nieuwe generatie. Ik wilde meteen een truck meenemen bij de eerste presentatie op Zandvoort, maar dat was helaas niet mogelijk. Voor ons is de XG de perfecte opvolger van de XF Space Cab, die we voorheen gebruikten. Onze chauffeurs zijn soms een hele week onderweg, maar slapen ook regelmatig thuis. Ze hebben vaste voertuigen, en we maken geen onderscheid in de aard van het werk. We streven naar een uniforme vloot, en de DAF XG is voor ons de ideale keuze. Met zijn comfort, uitstekend zicht rondom, lage instap en ruime cabine is het voor ons de beste optie," aldus Van der Most.

Van der Most koos voor het DAF Digital Vision-systeem, waarbij de traditionele spiegels zijn vervangen door camera’s. Van der Most: "Het was even wennen voor de chauffeurs, maar we zijn overtuigd van de voordelen, vooral van de DAF Corner Eye. Dit systeem verhoogt de veiligheid en helpt schade te voorkomen."


Chauffeurs mening telt bij Van de Most

Inbreng van chauffeurs telt

Naast DAF heeft Van der Most nog twee andere merken trucks in de vloot. Van der Most: "Dat is een overblijfsel uit de begintijd van het bedrijf, en dat willen we zo houden. Het biedt ons de mogelijkheid om in de praktijk te vergelijken, en een beetje concurrentie is gezond. De mening van onze chauffeurs is voor ons erg belangrijk, vooral in deze tijden van chauffeurstekorten. We proberen het voor iedereen zo prettig mogelijk te maken, en als een chauffeur zijn favoriete merk rijdt, werkt dat altijd beter. Een tevreden chauffeur presteert gewoon beter, dat is duidelijk."

Het verbaast Van der Most dan ook niet dat sinds de introductie van de DAF XG steeds meer chauffeurs kiezen voor het comfort en de ruimte van DAF: "Ik ben zelf ook bijzonder onder de indruk van dit model. We zien ook dat de chauffeurs er trots op zijn en dat ze zelf interieurs verfraaien of bijvoorbeeld de tanks tot hoogglans oppoetsen."

Een Nederlands product

Mark van der Most, de zoon van Gertjan, is inmiddels als transportmanager betrokken bij het bedrijf en verantwoordelijk voor de techniek. De trucks zien er altijd piekfijn uit, van de oudere modellen tot de nieuwste. "Wij houden van nette voertuigen en de trucks gaan regelmatig door onze eigen wasstraat. Onze chassis zijn allemaal gescoopeerd voor een duurzaam en fraai uiterlijk, en we laten de wielen altijd spuiten, waarna er verchroomde wielringen worden gemonteerd. Je zult bij ons geen roestige of zwarte velgen zien, want de wielen maken de truck," aldus Mark.

Opvallend is dat niet alleen de meeste trucks bij Van der Most van een Nederlands merk zijn, maar dat zelfs 100% van de trailers uit Nederland komt. "We werken uitsluitend met D-Tec containerchassis en Broshuis diepladers en semi-diepladers. Net als DAF zijn dat Nederlandse producten, maar voor ons gaat het om betrouwbaarheid en kwaliteit. Dat het nationale producten zijn, is een mooie bijkomstigheid."

Lean and Green Award

In 2023 ontving Van der Most de Lean and Green Award met twee sterren. "Daarmee zijn we uniek in het containervervoer," zegt Mark van der Most. Hij houdt het verbruik van de trucks nauwlettend in de gaten en ziet een duidelijke verbetering sinds de nieuwe generatie DAF’s in de vloot is opgenomen. "Het is in ons werk soms lastig om dat precies te bepalen, omdat onze trucks zeer uiteenlopende ritten maken. Voor vervoerders die elke dag lange afstanden rijden, is het eenvoudiger, maar onze trucks maken soms meerdere korte ritten per dag. Andere trucks rijden juist langere afstanden, bijvoorbeeld met een spoedvracht naar Spanje of Polen. Toch zien we duidelijk dat we met de nieuwste trucks betere resultaten behalen dan voorheen," aldus Mark.

Voor reparatie en onderhoud vertrouwt Van der Most op DAF-dealer Truckland Rotterdam Zuid, waar de trucks onder een reparatie- en onderhoudscontract vallen. "Daarmee worden we volledig ontzorgd en kunnen we ons richten op onze core business: containertransport."

Naar boven