Voorkom onnodige stilstand met onze flexible onderhoudscontracten
Grootste en meest ervaren bedrijfswagen dealer van Nederland
Transportoplossingen van klein tot groot, ruime keuze

Van Baast Services enthousiast over Fiat Professional bedrijfswagens en de service van Truckland Tilburg

Mark van Baast van Van Baast Services uit het Brabantse Udenhout is een zeer bescheiden maar veelzijdige ondernemer. Over de activiteiten van zijn sinds de elfde van de elfde 1992 bestaande bedrijf, kan hij een lijvig boek openen. Overigens is de oprichtingsdatum heel bewust gekozen, want Mark is een echt carnavalsmens en in dat kader vaak in het naastgelegen Vught te vinden.  

Udenhout

Waar zijn opa en vader in hetzelfde Vught een echte dorpssmederij hadden, wilde Mark als startende ondernemer een iets andere kant op. “Ik heb wat met techniek en wilde dat combineren met metaal. Dus iets meer dan opa en vader deden. Hier in de plaats waar mijn vrouw vandaan komt, Udenhout, vonden we een geschikte woon/werk locatie. Ooit was dat een hondenpension en nu is het de locatie waar onze werkplaats zich bevindt. Daar begon ik destijds alleen, maar inmiddels werk ik samen met twee vaste medewerkers en als het nodig is met de nodige vaste inleners”, begint Mark zijn verhaal.

Foto1

3 bedrijfsonderdelen

Dan wordt het tijd voor de moeilijkste door hem te beantwoorden vraag. Want, wat doen zij nu precies? “Veel, heel veel!” is het alleszeggende antwoord. “Normaal deel ik het op in drie bedrijfsonderdelen. De eerste: Het restaureren van oude verdedigingsforten, sluizen, bruggen en dat soort zaken. Daar pakken wij dan niet alleen al het staalwerk aan, maar ook de vaak even oude tandwielkasten en andere technische onderdelen. Een mooi project uit een recent verleden waar wij bij betrokken waren, is de restauratie van de Bovenlandse Sluis in Waalwijk. Waar Waterschap Aa en Maas de Sluizenprijs 2018 mee heeft gewonnen. Of Fort Vechten in Bunnik, een van de grootste verdedigingsforten van de Hollandse Waterlinie, waar wij een brug en oude ornamenten hebben vernieuwd en gerestaureerd. Verder doen we veel plaatsingen van kleine tot hele grote machines in binnen- en buitenland. En dan het complete pakket van de montage, de verankering en de aansluiting tot de gebruiksklare oplevering. Het derde onderdeel noem ik altijd Staalwerk in de ruimste zin van het woord. Denk aan zitbanken en prullenbakken voor de overheid, paaltjes, trappen, sierpalen, roestvrijstalen fietsenrekken, enzovoorts. Maar ook iemand hier uit het dorp, die een andere auto heeft gekocht en waarvoor wij dan de fietsendrager iets aanpassen. Dan zijn we weer die oude dorpssmid, waar je met al je vragen terecht kunt. Wij vinden het alleen maar een uitdaging en leuk om particulieren en bedrijven op dit gebied te kunnen helpen”.  

Iedere 4-5 jaar ingeruild

Om de werkzaamheden op locatie uit te kunnen voeren, beschikt het bedrijf al sinds kort na de start over Fiat Professional bedrijfswagens. “Ik ben destijds begonnen met een Peugeot Boxer, maar heb die toen bij Truckland ingeruild voor een Fiat Ducato. Die beviel prima en daarna heb ik er een tweede Fiat Ducato bijgekocht. Vervolgens heb ik die iedere 4-5 jaar ingeruild voor een nieuwe. Inmiddels denk ik dat het nu de zesde of de zevende keer is. Nu hebben we twee bijna nieuwe Fiat Ducato’s en daar is onlangs een Fiat Doblo bijgekomen. Onze bedrijfsauto’s moeten representatief zijn, zeg maar het visitekaartje van ons bedrijf. Het is vaak je eerste gezicht naar buiten. Zeker ook door de kleur, zien onze bedrijfsauto’s er altijd keurig uit. Truckland verzorgt het onderhoud, alhoewel zich dat tegenwoordig beperkt tot een keer per 48.000 kilometer of een jaar. Een leuke anekdote is dat de chef van de werkplaats hier niet heel ver vandaan woont en meestal ’s ochtends de bus hier voor de beurt ophaalt en hem ’s avonds weer terugzet. Ik snap ook dat ze dat niet voor iedere klant altijd kunnen doen, maar ik vind het wel een mooi gebaar en een goede service. Wanneer we weer in de markt zijn voor een nieuwe bus kijken we altijd wat er op voorraad staat. Vaak zijn die uitvoeringen net wat luxer uitgevoerd en hebben een scherper prijskaartje. Zoals bij deze uitvoeringen een achteruitrijcamera, een lat-om-lat betimmering, trekhaak en een krachtigere motor. Die levert 130 pk en heeft daarmee voldoende trekkracht voor wanneer we met de aanhanger op pad zijn. Maar hij heeft ook een navigatie en airco. Een hele complete auto dus, waar de medewerkers goed over te spreken zijn.”     

Foto2
Foto3