Flexibele onderhoudscontracten
Grootste bedrijfswagen dealer van NL
Oplossingen voor ieder type transport

Trucklandrelatie Koninklijke Van der Slot al meer dan eeuw toonbeeld in de sector

In 1918 begon opa Van der Slot met transport. Net als ieder ander in die tijd met paard en wagen. Nu, ruim een eeuw later, staat Alex van der Slot -als vertegenwoordiger van de derde generatie- aan het hoofd van een internationaal, dynamisch en allround logistiek dienstverlener. Zij zijn gespecialiseerd in het geconditioneerd vervoer van sierteeltproducten. Met eigen vestigingen in Nederland, België en Duitsland bedient Koninklijke Van der Slot naast tuinders/kwekers meerdere veilingen in binnen- en buitenland plus hun klanten.

Foto 1
Foto 2

Met het bereiken van het 100-jarig bestaan startte het familiebedrijf een aanvraagprocedure voor het unieke ‘Koninklijk’-predicaat. "Dat is zeker geen sinecure", legt Alex van der Slot uit. "Als bedrijf moet je allereerst een eeuw bestaan en wanneer je denkt te kunnen voldoen aan alle overige strenge voorwaarden kun je bij de eigen gemeente een aanvraag indienen. Daar gaat men een lang en goed gesprek met je aan en wijst je op de valkuilen en consequenties voordat de volgende stap wordt gezet. Daarbij licht de overheid werkelijk alle onderdelen van je bedrijf minutieus door en daarvan krijgt de Koning een verslag. Hij neemt dan het besluit om het predicaat ‘Koninklijk’ aan een vereniging, stichting of -zoals in ons geval- een bedrijf voor de periode van 25 jaar te leen te geven. Het spreekt voor zich dat je als bedrijf in die periode op je totale handelen goed gevolgd wordt. Gaat daar iets mis, wordt zonder opgaaf van redenen het predicaat ingenomen. Wij zijn bijzonder trots om deze toevoeging nu te mogen voeren. Het geeft aan dat je een serieuze partij bent binnen jouw vakgebied. De genoemde onderzoeken, die verder gaan dan bijvoorbeeld de ISO, toonden dat ook aan. Iets dat mij steunt in mijn mening dat we met Van der Slot -landelijk gezien- goed bezig zijn met wat we doen: Sierteeltvervoer. Verder zie ik het als een compliment voor het hele bedrijf. ‘Koninklijk’ is weer wat anders dan ‘Hofleverancier’. Bij het eerste gaat het om een landelijke titel en in het andere geval gaat het om een bepaalde regio. Ik heb mij laten vertellen dat er circa 550 Hofleveranciers zijn en dat ongeveer 600 keer het predicaat Koninklijk is verleend. Het overgrote deel daarvan betreft stichtingen en verenigingen. Je hebt organisaties zoals de Marine en Landmacht, een aantal grote ondernemingen zoals Philips, Wessanen, in ons vakgebied Royal Flora Holland en recent nog de KLM. Dan resteren de circa 130 familiebedrijven, waarvan ik binnen de transportsector weet dat Saan, Rotra en Beuk Touringcars deze titel hebben. Wij worden nu aan dat selecte rijtje toegevoegd. Echt bijzonder dus!", aldus Alex van der Slot.

De Koninklijke Van der Slot Groep, waar Alex van der Slot leiding aan geeft, kent meerdere handelsnamen: Van der Slot Transport, Van der Slot Logistiek, Polder Express, Vermeer Transport Numansdorp en bij onze zuiderburen Van der Slot Logistics en Vermeer Groen Logistiek. "In totaal rijden we nu met 58 eigen voertuigen (370-410 pk), waarvan 39 trekker/opleggers, 4 LZV’s en 12 combi’s. Het merendeel is DAF, enkele Volvo’s en Mercedessen, waarbij de bijbehorende merkdealers voor het onderhoud zorgen. De keuze voor DAF komt voort uit een stukje chauvinisme, maar ook omdat het goede voertuigen zijn, ergonomisch, chauffeursvriendelijk en veilig. Ik denk dat de DAF CF cabine voor ons werk aan de chauffeur achter het stuur het beste zicht geeft. In dat verband hoop ik dat ook bij DAF de spiegels er binnen afzienbare tijd af gaan en vervangen worden door camera’s. Volgens mij verbetert dat het zicht nog meer. Zeker in de dode hoek, omdat je ook de spiegelkappen aan de deuren gelijk kwijt bent. Ik heb met die mirror cams gereden en ben onder de indruk. Zeker wanneer je zo’n systeem combineert met een achteruitkijkcamera. Misschien heb ik daar in de toekomst nog contact over met DAF. Eerder werkten we namelijk goed samen om de generator voor onze Frigoblok-koeling op een doelmatige en onderhoudsvriendelijke manier in het chassis te bouwen. Verder ben ik onder de indruk van de manier waarop DAF steeds weer weet te verrassen met verbeteringen op het gebied van chauffeurscomfort en techniek. Kijk naar die TraXon automaat, die doet absoluut niet onder voor welke automaat dan ook. Zelf ben ik continu bezig met de verkeersveiligheid van onze chauffeurs en de overige weggebruikers. Ik investeer heel bewust in alle nieuwe technieken en systemen op dat gebied. Natuurlijk, het heeft vaak een meerprijs, maar wanneer je die afzet tegen de vele jaren dat het voertuig onderweg is, gaat het om geringe bedragen. Zelfs als wij een voertuig wegdoen heeft de volgende bestuurder en eigenaar nog steeds voordeel van die investering. En wees eerlijk, ieder ongeval of erger dat je er mee kunt voorkomen is onbetaalbaar. We besteden ook continu aandacht aan de gevaren van mobiel telefoongebruik. De voertuigen hebben Bluetooth handsfree systemen en met onze frontcamera-eyetracker willen we de veiligheid eveneens verhogen. We zien dat niet als een straftool, maar een mogelijkheid om de chauffeursprestaties nog verder te verbeteren, schades te voorkomen en uiteindelijk ook de onderhoudskosten en het brandstofverbruik te reduceren. Ook de door DAF in de voertuigen geïntegreerde chauffeurssystemen dragen daar zeker aan bij", besluit Van der Slot.

Foto 3