Flexible onderhoudscontracten
Grootste bedrijfswagen dealer van NL
Oplossingen voor ieder type transport

Lucio Bendanon wist precies hoe zijn nieuwe DAF CF bakwagen met kraan er uit moest zien

Enthousiaste transportondernemer Lucio Bendanon wist op heel jonge leeftijd al dat hij later iets in de transport wilde doen. Dat kreeg vorm toen hij eerst als chauffeur en later als planner aan het werk ging bij de Troost Pernis Groep. Daar leerde hij de fijne kneepjes van het vak en behaalde zijn ondernemerspapieren, die hij in 1997 gebruikte om zijn eigen bedrijf te starten.​

Destijds reed hij met twee oude Mercedessen en kon in de directe omgeving van standplaats Pernis bij de aanleg van de nieuwe Beneluxtunnel aan de slag voor Rijkswaterstaat. Hij kocht wat later een twintig jaar oude DAF met een fijn werkend kraantje er op. Een aankoop waar hij veel plezier van had en die hem voor het onderhoud ook in contact met Truckland Rotterdam bracht. In de hoogtijdagen telde het bedrijf vijf eigen vrachtwagens, waaronder meerdere DAF’s. De in die tijd nieuw gekochte DAF CF 85 behield Lucio toen hij zijn bedrijf alleen voortzette. Deze multifunctionele vierasser had een 66 ton-meter Fassi F660XP.26 kraan.

“Op basis van dat voertuig ben ik gaan nadenken over een nieuw voertuig: Een vierassige bakwagen met een autolaadkraan. Ik was toen 27 jaar en wist al vrij snel dat het een DAF CF Space Cab moest worden. Gelet op mijn goede relatie met Jan de Jong van Fassi in IJmuiden viel de keuze op een van zijn kranen. Maar dan wel een zwaarder exemplaar dan de huidige”, vertelt Lucio over zijn plannen voor de recent in gebruik genomen nieuwe bedrijfswagen.

Een Euro 6, 8x2 DAF CF 480 FAX met TraXon automaat (incl. de op het werk aangepaste software) en een Space Cab. Het WSG-tandemstel van Veldhuizen Wagenbouw brengt het GVW van deze CF op 41,5 ton. De gekozen nieuwste 82 ton-meter Fassi F820RA.2.27-L426-V20 kraan heeft een lengte van 35 meter en is uitgevoerd met een 4 tons fly-jib en een 2 tons hijslier. Verder een radiografische afstandsbediening, carbon-look afdekkappen, opvouwbare lierblokken, hydraulisch opzwenkbare steunpoten en de AWC-functie op de lier (Automatic Winch Control). De open laadbak en verdere maatwerkopbouw (rongengaten, kisten, twist locks voor 20-foot containers, versterkte spanogen) is het werk van Stam Obdam.

Foto 1
Foto 2

Lucio: “Een transportoplossing waar ik goed over heb nagedacht. Deze kraan is 7 maal uitschuifbaar en dat geldt ook voor de jib. Daarbij heeft hij twee mechanische handdelen, waarmee ik ook in hele kleine ruimten kan werken. Het genoemde GVW hebben we bereikt door de tot 10 tons verzwaarde voorassen en de eveneens 10 tons gestuurde naloop as. Daarmee blijft de auto wendbaar en heeft een laadvermogen van 16 ton. Ik werk met deze auto zowel in de stad als bij petrochemische bedrijven, op de bouw en waar men mij maar nodig heeft. Soms rijd ik zelf met vrachten naar het buitenland. Wat ook voorkomt is dat ik equipment of materialen aan boord van een schip in de haven moet hijsen. Soms gaat het dan om precisiewerk en dan is het plezierig dat de kraan op afstand bediend kan worden. Met de lier kan ik in de stad makkelijk een kozijn over een dak heen hijsen. Allemaal functies waarbij tijdens de engineering en de bouw van dit voertuig goed is nagedacht.

Tot nu reed ik handgeschakeld en had het niet zo op een automaat. Maar ik moet zeggen dat die nieuwe TraXon-techniek in combinatie met de software-aanpassing echt geweldig werkt. Ook tijdens het manoeuvreren met de aanhanger. Het geeft meer rust tijdens het rijden, maar ook de truck zelf is heerlijk stil. Het chauffeursprogramma in het dashboard probeer ik goed te volgen om zoveel mogelijk vinkjes te scoren. Het systeem geeft goede adviezen. Waar ik even aan moest wennen was de plaats van de motorrem, die bevond zich altijd op de vloer en zit nu aan het stuur. Verder is deze cabine lekker ruim, heeft goede ergonomische stoelen met leuningen, een fijn bed en een dubbelglas raampje -met standaard gordijntje- in de achterwand. Het onderhoud is ondergebracht bij Truckland en De Jong”, besluit Lucio zijn verhaal. Hij en zijn bedrijf zijn zowel TCVT als VCA* gecertificeerd en met deze nieuwe DAF CF klaar voor de toekomst.