Flexible onderhouds contracten
Grootste bedrijfswagen dealer van NL
Oplossingen voor iedere transport

Dealer Accountmanager Gerrit van der Garde over ontwikkelingen bij TATRA Nederland

Het meer dan een eeuw bestaande truckmerk TATRA ging in 2011 de samenwerking met DAF aan en dat legde de ontwikkeling van het Tsjechische merk geen windeieren. Niet zonder reden kregen die eerste versies van de op DAF/Paccar componenten gebouwde TATRA’s de typenaam Phoenix. Sindsdien zijn in die ontwikkelingen verdere stappen op de Europese markt gezet en maken de Tsjechen gebruik van de jongste DAF CF cabines en de Paccar MX 11 en 13 Euro 6 motoren (410 tot en met 530 pk) in combinatie met handgeschakelde- of ZF TraXon en Allison automatische versnellingsbakken.  ​

Foto 1
Foto 2

Truckland is onderdeel van TATRA Nederland, waar Gerrit van der Garde Dealer Accountmanager is. Hij meldt: “Vanaf het eerste moment dat TATRA in deze vorm op de markt terugkeerde werd ik gevraagd voor het adviseurschap en volgden de eerste offertes, orders en leveringen. Natuurlijk hoor je daarbij vaak het nodige sentiment, want vroeger was TATRA een aansprekend bouwvoertuig. Bepalend in die prestaties is natuurlijk de door hen ontwikkelde centrale chassisbuis waar de aandrijving doorheen loopt en waaraan de onafhankelijk luchtverende asdelen zijn verbonden. Daarmee krijgt het voertuig een enorme veerweg, een uniek weggedrag plus een fantastische tractie in het onverharde terrein. Zeker nu dat alles is gekoppeld aan de DAF/Paccar componenten is ook de huidige TATRA een beer van een voertuig en een gerespecteerd bouwvoertuig.”

Specifiek voor de Nederlandse markt ontwikkelde TATRA uitvoeringen die aansluiten op de hier geldende GVW-regelgeving. In combinatie met widespread zijn hogere aslasten (11.5 ton per as) mogelijk, zoals een 6x6 met een GVW van 34,5 ton, een 8x8 met 46 ton of een 5-asser met 50 ton. Het meeste in ons land geleverde model is vooralsnog de 8x8 met dag cabine. Hierbij prijzen de opbouwers het Tsjechische chassis, omdat daar zonder een echt hulpraam een kipperbak op gebouwd kan worden. Wanneer dat heel slim gedaan wordt ontstaat er zelfs een laadvermogen van 29 ton. Iets dat normaal bij een vijfasser hoort. De inmiddels geleverde TATRA’s zijn opgebouwd door zowel Hyva, als Gijsbertsen, Vossenbeld, Ruizenveld als AJK. Naast kipperopbouwen, is de Phoenix ook prima geschikt voor het opbouwen van een autolaadkraan of haakarmsystemen. Truckland heeft een TATRA 8x8 demo met een GVW van 46 ton voorzien van een kipper en deze is nu beschikbaar voor proefritten.

Eerder schreef het Ministerie van Defensie een tender uit voor zes voertuigen, waarvan vier met een haakarmsysteem en twee met een haakarm plus een autolaadkraan. Deze opdracht werd uiteindelijk gegund aan Van Bouwel Verkoop en Service uit Kappellen (B) met Truckland en wordt ingevuld met 4 TATRA 6x6 Phoenix en 2 TATRA 8x8 Phoenix modellen. Deze voertuigen zijn voorzien van een automaat en gaan dienstdoen bij de Opleidingscentra in Breda en Apeldoorn. Er lopen inmiddels verkennende trajecten bij brandweerkorpsen en ook in de beton-industrie zijn er interessante ontwikkelingen gaande. En Gerrit van der Garde kijkt uit naar andere sectoren die met een TATRA goed geholpen kunnen worden. In andere landen gaat het dan zelfs om oplossingen met zeven of zelfs acht assen.  

Truckland heeft dit jaar meerdere TATRA’s afgeleverd bij onder andere: Pronk-Belkom, Zuidhoek Voorhout, Tim Goderie Transport, Halem Transport en Nijssen. Verder staan er momenteel 6 TATRA's bij opbouwers en komen er nog 5 TATRA's uit de fabriek voor klanten van Truckland. Daarnaast beschikt Truckland sinds kort over een eigen 8x8 demo en binnenkort zelfs een 6x6 demo met kraan en 2 zijden kipper. 

Foto 3
Foto 4
Foto 5
Foto 6