Flexible onderhouds contracten
Grootste bedrijfswagen dealer van NL
Oplossingen voor iedere transport

DAF en Truckland sterk bij De Jong-Grauss Transport

Wat in 1981 kleinschalig begon met een enkele auto en de nodige charters in het containertransport is inmiddels uitgegroeid tot een aansprekend transportbedrijf met 107 eigen motoreenheden. De Jong-Grauss Transport, oftewel JGT, ontwikkelde zich in de afgelopen bijna veertig jaar tot een modern bedrijf waar Europees containervervoer van en naar de Rotterdamse haven leidend is. Truckland Rotterdam is hier een gewaardeerde leverancier. 57 van de voertuigen die in gebruik zijn, zijn van het merk DAF.

Foto 1
Foto 2

Jan Verlaan van JGT: “Het grootste deel van onze voertuigen komt inderdaad van DAF. Het product is goed, de chauffeurs zijn er tevreden over, ze zijn zuinig, ruim van binnen, makkelijk te rijden en DAF biedt de juiste modellen voor onze werkzaamheden. Daarnaast speelt er ook nog wel een stukje sentiment. Onze overige -en eveneens zeer compleet uitgevoerde- trucks zijn van Volvo en Scania. Ieder van de merken presteert op bepaalde punten net weer wat beter dan de ander. En hoewel DAF natuurlijk een uitgebreid chauffeursprogramma kent, met een Code 95 nascholing, de specifiek op de trucks gerichte opleidingen en de ondersteunende systemen in de voertuigen, zie ik nu bij de andere merken weer een verdere ontwikkeling met chauffeurs-apps. DAF is daar mee aan het ontwikkelen en ik kijk uit naar het resultaat. Verder monitoren wij hier vanuit de CanBus ook meerdere gegevens om zo tot realistischere vergelijkingen te komen. Het onderhoud is via contracten aan de dealers van de verschillende merken uitbesteed, waaronder ook Truckland.”
 

''Het product is goed, de chauffeurs zijn er tevreden over, ze zijn zuinig, ruim van binnen, makkelijk te rijden en DAF biedt de juiste modellen voor onze werkzaamheden.''

Hij vervolgt: ”DAF kwam hier in de negentiger jaren binnen na onze overname van Mastebroek Transport uit Meppel. De goede service van de dealer was toen mede verantwoordelijk voor de verdere  groei van de aantallen. Inmiddels rijden we hier met 4x2 en diverse 6x2 uitvoeringen van de DAF XF Space Cab trekkers en enkele 8x2 XF bakwagens met een containeropbouw. Van die laatste serie rijdt hier nog een tien jaar oud model met een miljoen kilometer op de teller. Al onze voertuigen zitten qua vermogen in de range van 420 tot 480 pk, zijn ADR gekeurd en voorzien van een automaat. Waarbij DAF’s nieuwe TraXon-automaat door onze chauffeurs enthousiast werd ontvangen. Het getrokken materieel -we hebben ongeveer 180 chassis’-  is gericht op het vervoer van containers in alle voorkomende maten, enkele daarvan zijn kiepend (PTO op de trekker) en we hebben enkele zijladers waarmee we op locatie zelfstandig kunnen laden en lossen. Tevens rijden wij met meerdere LZV combinaties.”

 

Naast het eigen wagenpark heeft JGT ook de nodige charters rijden. “Dat maakt dat we dagelijks met 167 voertuigen op de weg zitten. Om dat allemaal goed aan te sturen is er sprake van een verregaande automatisering. Rotterdam is begin- en eindpunt van de meeste ritten. De ritten brengen ons naar Nederland, Duitsland, Frankrijk en tegenwoordig ook steeds vaker naar Denemarken. Maar mocht een container de boot gemist hebben, rijden we ook naar Barcelona of een andere locatie in Europa. ‘Als er een weg is, kunnen wij er komen’ is ons devies. In principe rijden wij hier vanaf zondagavond tot zaterdagochtend. Er is wel sprake van een verschuiving, maar vaak kun je op de laad- of loslocaties in het weekend nog niet terecht en biedt een uitbreiding van werktijden geen toegevoegde waarde”, besluit Jan Verlaan.    

Foto 3