Flexibele onderhoudscontracten
Grootste bedrijfswagen dealer van NL
Oplossingen voor ieder type transport

Klanttevredenheid

Wij zijn pas tevreden als u dat bent. Onze klanten waarderen ons gemiddeld met een:

 

Beoordeel

Alleen maar DAF voor J.C.S. van Orselen

juli 2018 - De trucks van vreemde merken bij transportbedrijf J.C.S. van Orselen zijn op een hand te tellen en daar terechtgekomen na de overname van een bedrijf. Voor het overige is het alleen maar DAF bij het familiebedrijf uit het Zuid-Hollandse Nieuwenhoorn bij Hellevoetsluis. En die liefde voor het Nederlandse truckmerk gaat ver terug. Samen met huidig directeur Jan van Orselen gaan we terug in de tijd.

 
DAF Truckland Van Orselen“Mijn vader (J.C.S. van Orselen Sr.) begon in 1946 met het vervoer van vee en ging na de Watersnoodramp in 1953 over op het transport van melkbussen. In 1966 kwam mijn oudste broer erbij en gingen wij internationaal rijden voor transportbedrijf Van Marion. Die hier aan de andere kant van het dorp zaten. Zij waren toen ook DAF-dealer en hadden drie jaar daarvoor een Torpedo bakwagen aan mijn vader verkocht. Daar reden wij destijds in zes jaar tijd meer dan 600.000 kilometer mee. Los van het om de 14 dagen olie-verversen en de overige regelmatige onderhoudswerkzaamheden hadden we niet al te veel kosten aan die wagen. Zo zijn we eigenlijk ook bij DAF terechtgekomen en echte DAF-mensen geworden. Zelf ben ik in 1980 bij het bedrijf gaan werken en heb het tien jaar later alleen voortgezet. Mijn broer rijdt sindsdien als zelfstandig vervoerder”, herinnert Jan van Orselen. Leuk feitje is dat Van Orselen inmiddels een ‘als nieuwe’ replica van de Torpedo in bezit heeft. Niet de eigen wagen, maar wel een die er sprekend op lijkt!    


Zelfs in de tijd dat het Nederlandse truckmerk de nodige problemen kende, kocht Van Orselen er nog drie bij. Jan: “Misschien wel de laatste’, dacht ik toen. Maar gelukkig is alles ten goede gekeerd en werd de productie voorgezet. Nu zitten we op de 124e afgeleverde DAF en hebben er momenteel 75 rijden. Daar komt ook het jubileum van Truckland Rotterdam verkoper Joost Hoogstad om de hoek. In 1988 leverde hij DAF nummer 16 af en onlangs nummer 116, dus honderd bij elkaar en inmiddels zitten we al weer wat verder.”    

Het contact met Truckland ontstond nadat Van Marion als dealer stopte. “Wij zijn toen bij de dealer in de Waalhaven terechtgekomen en door de jaren heen is dat Truckland geworden. Tegenwoordig kun je niet meer zonder dealer. Waar je vroeger met een sleuteltje 13 en een ijzerdraadje nog wat kon doen, heb je nu een enorme testkast nodig om te weten wat er speelt. Dingen die wij zelf kunnen doen gebeuren hier ook nog, maar verder vertrouwen wij volledig op de dealer en onderweg op ITS. Dat werkt echt gigantisch en verklaart volgens mij ook een deel van het DAF-succes.”

Als grote Nederlandse one way vervoerder verbindt J.C.S. van Orselen Transport de vele  containerstromen vanuit de Rotterdamse-, Antwerpse- plus de nodige  Duitse havens met het zeer diverse achterland.  Om die dienstverlening te vergroten zijn wij in 2008 een samenwerking aangegaan met een Sloveense vervoerder, waar uiteraard ook alleen maar met DAF gereden wordt. “Verder rijden er de nodige charters voor ons en in bij ons geleasete DAF  XF in onze gele kleur en een eigen stryping.“

De directeur heeft zelf tientallen jaren gereden, het familiebedrijf verder ontwikkeld en is trots op wat er nu staat. “Er werken hier nog steeds familieleden en steeds meer aangetrouwden. Mijn oudste broer is inmiddels 71 en rijdt nog drie dagen in de week met een 530 pk testtruck van DAF uit 2002 met volgens mij een Cummins-motor, handgeschakeld en inmiddels 1,7 miljoen op de teller. We hadden er nog een, maar die is inmiddels verkocht. Door de jaren heen hebben wij vele DAF modellen gehad. Nu zijn het 4x2 DAF XF105 of XF Euro 6 trekkers met een ADR pakket. De 105 is een 460 SSC en de nieuwe XF zijn SSC met een 440 of 460 en de nieuwste met een 480 pk. We hebben een 510 voor een chauffeur die meer dan 25 jaar in dienst is. Alles wat nu nieuw komt is SSC met stand airco. De zomers worden warmer en met een stand airco rusten ze beter uit. Verdere extra’s heb je bij een DAF eigenlijk niet nodig. Stoelen, bedden en de rest van de uitrusting zijn gewoon goed.“

In 1994 begon Van Orselen ook als bevrachtingskantoor en momenteel betreft 70 procent van het vervoer containers. Na een overname in 2013 is er tanktransport voor gevaarlijke stoffen bijgekomen en 10 procent betreft de groupage van autobanden. Andere producten die men regelmatig vervoert zijn: aardappelen, frites en stenen. In verband met dat diverse ladingaanbod heeft men 100 eigen D-Tec containerchassis (w.o. 10 breekchassis voor verschillende maten containers),  30 tankchassis,  tankopleggers, tautliners en kastenwagens. Voor het laden en lossen van tanks beschikken 25 van de  trekkers over een compressor, de benodigde koppelingen en andere materialen. Alle chauffeurs hebben een tank ADR.  

Disney figuren als herkenning

Disney figuren Van Orselen DAF TrucklandTrucks van het bedrijf zijn herkenbaar aan de gele kleur en de Disney figuurtjes op de windschildjes naast de grille. Jan van Orselen: “Die Disney figuren zijn mijn ding. Mijn zus deed vroeger aan Hindelopen schilderen en ik vroeg haar om de schildjes van de 3300 en 3600 te voorzien van een Nederlands landschap. Dat heeft ze jaren gedaan en was een succes. Nadat zij stopte, kwam het idee van de Walt Disney figuurtjes. Zelf ben ik een fervent lezer van de Donald Duck en geniet daar nog elke week van. Ik vond toen een bedrijf, die normaal gesproken de beschilderingen op kermisattracties maken, en vroeg of zij die figuurtjes op de schildjes konden zetten. Inmiddels zijn dat er al vele. Bij verkoop blijven de schildjes op de wagens zitten dus we moeten elke keer nieuwe plaatjes kiezen. Chauffeurs mogen zelf ook een suggestie doen, als het maar een Disney plaatje is.“

Van Orselen DAF Truckland

> Terug